Başlangıç > DATABASE, DEVELOPMENT, ECLIPSE, GÜNLÜK, JAVA, MERCEK ALTI, NEDİR?, TOOLS > ECLIPSE İÇİN QUANTUM DB

ECLIPSE İÇİN QUANTUM DB

Hangi Java mail grubuna yada forumuna bakarsanız bakın konu dönüp dolaşıp IDE (Integrated Development Environment) konusuna gelmiştir. Hatta bir kısım Javacı arkdaşlar bu tartışmalardan ve belirsizlikten bunalıp kendilerini .NET platformunun dolayısıyla Visual Studio ‘nun sıcak kollarına atmışlardır. Her ne kadar Visual Studio gibi kur ve kullan başka da birşey yapma tarzında yada daha modern bir ifadeyle ALL-IN-ONE bir IDE ‘ye sahip olmasak da Javacılar için de vazgeçilmez hatta yavaş yavaş standart haline gelmeye başlayan Eclipse var. (Bir kere ayarla her yerde kullan.)

Aslında bu tip bir ihtiyaç her uygulama geliştiricinin hayatında var. Yani uygulama geliştirirken herşeyin bir arada olması en azından basitçe işinizi görecek araçların tek bir yerde toplanması önemlidir.(Ciddi durumlarda Aqua Data Studio, Rapid SQL yada TOAD gibi araçlara ihtiyaç olabiliyor.) Bu nedenle Visual Studio ‘nun hakkının verilmesi gerektiğine inanıyorum.

Eclipse ‘e dönecek olursak default olarak gelen eklentilerle zaten Javacıların işini fazlasıyla görecektir ama ihtiyaçlar değiştikçe yeni eklentiler kurarak daha da zenginelştirmek gerekebilir. Bu noktada en büyük sıkıntı doğru eklentiyi seçme konusunda yaşanır. (Eclipse için yüzlerce plugin -eklenti- mevcut)

quantum2.jpg  Bitirme projem sırasında Visual Studio ‘da en sevdiğim ve sıklıkla kullandığım özelliklerden bir  tanesi de Server Explorer idi. Hatta eğer bağlantı kuracağınız sunucu yerelinizde değilse SQL  Server 2005 Management Studio ‘dan daha hızlı çalıştığını da söyleyebilirim. Bu güzel özelliği Eclipse ‘e de kazandırmak gerekli diye düşünürken karşıma Quantum DB eklentisi çıktı. JDBC tabanlı bu güzel plugin ile hem veritabanı sunucunuzda ne var ne yok visual bir şekilde görebilirsiniz hem de SQL sorgularınızı çalıştırabilirsiniz.

Quantum DB ‘yi Eclipse dahil etmek çok kolay ama burada karşınıza bir GEF (Graphical Editing Framework) plugin sorunu çıkabilir.Öncelikle Eclipse GEF ‘in doğru sürümünü eklemeli , ardından da Quantum DB kurulumuna geçmelisiniz. ( Note: Quantum needs the GEF plugin to work, so you have to install it before installing Quantum)

Eclipse ‘e plugin eklemek için ben genellikle web update ‘i tercih etmiyorum. Onun yerine plugini bilgisayarıma indirip Eclipse ‘e ekliyorum , bu sayede ileride farklı bir Eclipse ‘e de kurma şansım oluyor. (Plugin dosyalarını kopyalayıp yapıştırmak her zaman olumlu sonuçlar doğurmuyor o nedenle bu yöntem daha sağlıklı !)

Kullandığınız Eclipse sürümü için uygun GEF pluginini buradan indirebilirsin. İndirdiğiniz zip dosyasını uygun bir yere extract ettikten sonra Help -> Software Updates ->Find and Install yolunu takip edin. Search For New Futures To Install seçeneğini seçtikten sonra ilerleyin ve bir sonraki adımda New Local Site butonuna tıklayın. Açılan pencereden az önce plugini extract ettiğiniz dizini seçin ve tamam diyerek bir sonraki adıma geçin. Kullanıcı sözleşmesini de onayladıktan sonra kurulum tamamlanacaktır ve pluginin düzgün bir şekilde çalışabilmesi için Eclipse ‘i baştan başlatın.

GEF eklentisini kurduktan sonra buradan Quantum DB ‘yi indirin ve GEF ‘i kurarken izlediğiniz adımların aynısını tekrarlayın. Eğer herhangi bir hata almadıysanız Eclipse ‘i yeniden başlattıktan sonra eklentiniz kullanımıma hazır.

Window -> Open Perspective -> Other -> Qunatum DB yolunu izleyerek Quantum DB perspektifine geçebilirsiniz. Sonra da Window -> Show View yolu ile bu perspektif içerisinde görülmesini istediğiniz Quantum DB bileşenlerini seçebilirsiniz.

quan.jpg  Artık Quantum DB ‘nin görsel ayarları tamam. Tek yapmanız gereken Veritabanı          sunucunuzun çalışır halde olup olmadığını kontrol etmek ve Database Bookmarks alanına New Bookmark ile eklemek. Burada en önemli nokta uygun sürücüyü Quantum DB ‘ye göstermek. Açılan JDBC Driver penceresinden Add Driver ile veritabanı yönetim sisteminize ait sürücüyü eklemeniz gerekir. (İlgili sürücüleri kullandığınız DBMS ‘in üreticisine ait web sitesinden indirebilirsiniz.) Bir sonraki adımda da ilgili DBMS için gerekli bağlantı bilgilerini verip, bu bookmark ‘a bir ad vererek işleminizi tamamlayabilirsiniz. ( MySql için yandaki resimde örnek bir bağlantı gerçekleştirdim.)

Quantum DB ile ilgili başlangıçta sizlere lazım olacak bilgileri bu yazıda aktarmaya çalıştım. Bu güzel aracın diğer özelliklerini keşfetmek sizlere kalıyor. Fırsat buldukça farklı Eclipse pluginlerini inceleyip , deneyimlerimi sizlerle paylaşamaya çalışacağım. Şimdilik benden bu kadar . Sağlıcakla kalın…

  1. Ağustos 9, 2007, 8:19 am

    Selam İbrahim,

    Senin de bahsettiğin gibi IDE programcı için tam bir baş belası ve/veya hayat kurtarıcı olabilir. Bundan 3/4 sene evvel Intellij Idea kullanan bir arkadaşımla, Eclipse’mi yoksa Idea’mı diye bir tartışmaya girmiştik. Ve aynen senin de değindiğin gibi, savundukları kriter kendi IDE’lerinin içerisinde ihtiyaçları olan herşeyin olduğu idi… Ama zamanla Eclipse’in büyük bir topluluk haline geleceğini ilk farkedenlerden biri IBM oldu ve kendi IDE’lerini Eclipse’in üzerine kurdular. Yine aynı zamanlarda Borland’ın da Starteam (Version Control and Repository System) ile ilgili bir çalışmada Eclipse kullandığı/kullanacağı söylentileri çıkmıştı. Uzun lafın kısası, ben konfigürasyon yönetimi ile uğraşmaya başladığımda Eclipse ile tanıştım, ve neler yapılabileceğini çok iyi biliyorum.

    Çok güzel bir yazı olmuş, eline sağlık.

  2. Ağustos 9, 2007, 11:47 am

    Her ne kadar bir java’cı olmasamda ben de eclipse kullanıyorum. Nasıl? Xhtml,Css,JS,PHP,Ruby on rails gibi kod yazdığım bir çok web platformu için eclipse eklentisi olarak çıkmış ancak ayrıca kurulabilir sürümleri de olan radrails, Aptana,Zend Studio gibi bir çok program var ve ben açılıştaki yüklenme sorunları dışından kendilerinden çok memnunum 🙂 Ayrıca Eclipse’de ki bu plugin sisteminede bittiğimi söylüyebilirim 🙂 go eclipse! go!

  3. Ağustos 9, 2007, 12:35 pm

    @Oğuz Dağ: İş hayatından evvel kullandığımız IDE ‘ler amaç değil araçtır diyerekten tartışmalardan uzak durdum ama iş hayatında gördümkü development sürecine etkisi çok büyük. Günün çoğunu IDE ‘yi konfigure etmekle yada neden çöktüğünü anlamakla geçirmek cidden çok üzücü ??

    Şu zamana kadar Jcreator gibi basit bir IDE ‘den tutun da Intelliji ,Borland JBuilder gibi çok gelişmiş IDE ‘lerin hepsini kullandım. Gördümki en iyi IDE en iyi bildiğin IDE. Yani intellij çok aklıllı olabilir ama malesef ben onun yeteneklerini kullanabilecek kadar akıllı değilim. Yada Oracle JDeveloper ALL-IN-ONE tarzında ve Visual Studio ayarında olabilir ama ben onun bir butonu sayfaya yerleştirmesini bekleyecek kadar çok zamana da sahip değilim.

    IBM ‘in Rational ürün ailesinin alt yapısını Eclipse ‘e taşıması çok hoş ama performans olarak yerlerde süründüğünü söylemeliyim. (Belki de benim 1GB ddr2 ve 1.66 Ghz Daul core makinam yavaştır 🙂 )

    Borland da JBuildeder ‘ı 2007 ‘den itibaren Eclipse tabanlı hale getirdi diye haıtrlıyorum.

    @grkn: Eclipse 3.x sürümüyle birlikte memory konusunda savurgandı ki en büyük nedeni yüklenirken tüm pluginleri yüklemeseydi. Ama artık hangi perspektifte hangi plugin gerekliyse sadece onlar yükleniyor. 3.2 veya 3.3 denenmeni , perspektiflerdeki gereksiz viewleri ve pluginleri kaldırmanı öneririm. Bir de başlatırken -vmargs -Xmx512m parametresini vermen çalışmanı kolaylaştırabilir. (En az 1 Gb memory ‘e sahip olduğunu varsayıyorum.)

    Tüm yorumlar için teşekkürler. Eclipse günlüğüm devam edecek.

  4. Ağustos 20, 2007, 10:40 am

    Netbeans 6.0 p1 i bir deneyin isterseniz. Database management konusunda bence fena değil. ( Editorler içerisinde de kendisini gerek mobility pack gerekse yenilikcilik acisindan siralamanin basinda goruyorum).

    Teşekkürler.

  5. Ağustos 20, 2007, 9:30 pm

    @Eralp: Selamlar Netbeans J2ME ile çalışanların vazgeçilmezi. DB managemnt açısından 6.0 ‘ı en kısa sürede inceleyeceğim. Hatta bloguma da taşıyabilirim. (Netbeans swing tasarım motoru :Matisse ile beğenimi kazanmıştı)

    Öte yandan Localization sorunları açısından biraz uzak duruyor insanlar Netbeans ‘dan. Ben ise Eclipse ‘i USB diskimde taşıyıp istediğim yerde çalıştırabildiğim için seviyorum. Bu fırsatı veren başka bir IDE var mı?

    Selamlar

  6. Nisan 30, 2008, 12:03 am

    Merhabalar ibrahim bey,

    Bende eclipse’i özellikle php geliştirmek için kullanıyorum. Aslında Aptana yı biraz fazla özelleştirdim diyebilirim 🙂 Quantum db plugin i ekledim, mysql jdbc driverlerını yükledim ve sonunda mysql veritabanıma bağlanabildim. Fakat maalesef istediğim değişiklikleri veritabanında gerçekleştiremiyorum. SQL State : S1009 Error Code : 0 gibi bir hata alıyorum. Bu konuda bir fikriniz varmı acaba?

  7. dpu.cs
    Haziran 3, 2008, 3:27 pm

    NetBeans IDE 6.1 deneyin bence çok güzel ve kullanışlı olmuş

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

