Başlangıç > BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ, DEVELOPMENT, GÜNLÜK > İŞLEMİNİZ BAŞARIYLA TAMAMLANMIŞTIR ?

İŞLEMİNİZ BAŞARIYLA TAMAMLANMIŞTIR ?

Bir uygulamadan duyacağınız en güzel cümledir “İşleminiz Başarıyla Tamamlanmıştır” cümlesi fakat bu güzel cümle bazen sizi çok kötü biçimde aldatıyor olabilir.Geçen hafta başıma bu tip bir olay geldi ve ben de sizlerle paylaşmak istedim.

Geliştirmekle sorumlu olduğum modülün düzgün bir şekilde çalışıp çalışmadığını anlamak için öncelikle farklı tablolardan bazı verileri alıp bir look-up table oluşturmam gerekiyordu. (Select sorgusundan istediğim kritelere uygun verileri çekip look-up tabloma ekleyecektim.) Bunun için de verileri alacağım tabloları uygun verilerle doldurmam gerekti. Ben de tablo doldurma işini SQL cümleleriyle değil de o tablolara kayıt ekleyen ekranları kullanarak yapmaya karar verdim. Hem böylelikle arkadaşlarımın yaptığı ekranları da test etmiş olacaktım. (Ayrıca tablolar arasında PK-FK ilişkisi olduğundan veritabanı bütünlüğünün bozulmaması için verileri bu şekilde girmek daha sağlıklı olacaktır diye düşündüm)

Öğle aramı bu iş için ayırıp 58 tane kayıt girdim. (Yani en azından ben öyle sanıyordum.) Sonra bir güzel ADS ‘yi (Aqua Data Studio) açıp master tabloya select count … diyerekten sorgumu yolladım ve gördüm ki ben 58 tane kayıt girmek için öğle aramı heba etmeme rağmen tabloda sadece 22 tane kayıt vardı. (Bir an yorgunluktan kaydet butonuna basmadığımdan bile şüphelendim) Sonra 10 tane daha kayıt girdim ve gördüm ki kayıt sayısı 27 olmuş. O zaman anladım ki bir yerlerde “insert” yerine “update” yapılıyordu. Olmayan bir kaydın neyini update ediyordu peki? Cevap basit kaydı aradığımız kriter yanlıştı ve ne ilginçtir ki tabloda o yanlış kritere uyan kayıtlar vardı.

Ufak bir debug operasyonundan sonra hatayı bulup düzelttik. (Tesadüfen bulduk ama olsun) Yine ne ilginçtir ki bu ekranın testi de yapılmıştı. Yani Test-Case ‘leri “genelde “Kullanıcı saçma sapan birşeyler yapınca ne olur” şeklinde olduğundan bu hata gözden kaçmıştı.

Sanırım bu yanılgıya çoğu uygulama geliştirici (ben de dahil olmak üzere) düşüyor. Yani yeterince Exception-handling yaptıysak ve kendimize de birazcık güveniyorsak “İşleminiz Başarıyla Tamamlanmıştır” mesajına hemen kanı veriyoruz. Bu yapımızdan ötürü de bu tip SİNSİ hatalar gözümüzden kaçıveriyor.

Okuldaki projeler sırasında da bu tip hatalar başıma geldiğinden veritabanına kayıt atarken mutlaka attığım kayıtları kontrol ederim. Hem ekran ile veritabanındaki tablolar arasındaki boyut kısıtlamalarının uyumunu kontrol etmek hem de beklediğim kayıtların gerçekten BAŞARIYLA kaydedildiğini görmek için. Aksi halde uygulamayı geliştirdiğiniz sırada yapmış oladuğunuz mantık hatalarını kolay kolay görmeniz mümkün olmuyor. Hem bu tip hatalarda bir hata mesajı yada anormallik olmadığından Production ortamında da o modülü kullanan son kullanıcının bir şikayeti olmuyor. (Taaki bir gün kaydettiği verileri görmesi gerekinceye kadar)

Öğle arama mal olan bu olaydan en azından testler sırasında daha dikkatli olunması gerektiğini öğrenmiş oldum. (Normal şartlarda testlerin , görevi yazılım test etmek olan kişilerce yapılması gerekir??) Geliştirdiğiniz uygulamaları test ederken “Umarım bir hata mesajı almam da bir an evvel yemeğe giderim” mantığından uzak durmanızı tavsiye ediyorum aksi halde ilerliyen zamanlarda uzun süre aç kalabilirsiniz. Şimdilik benden bu kadar. Sağlıcakla kalın…

  1. Temmuz 31, 2007, 1:10 pm

    katılıyorum 🙂 “bitse de gitsek” tarzında yazılan koddan hayır gelmiyor zira ertesi gün yaptığınız işe baktığınızda pekte birşey anlamayaıp “bunu nasıl yazmışım ben ya!” diyiveriyor insan 🙂

  2. Ağustos 2, 2007, 10:06 pm

    Benzer bir sorunu bende yaşamıştım. Hem de hemen hemen aynı şartlar altında, “can boğazdan geçer” sözüne pek inanmamak gerek böyle durumlarda..

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

