Başlangıç > .NET, ASP.NET, GÜNLÜK, HABERLER, MERCEK ALTI, MESLEKTEN, MICROSOFT > SilverLight On Linux = MoonLight

SilverLight On Linux = MoonLight

mono-logo.pngBlogumda Silverlight (WPF/E) ile ilgili yazdığım yazılarda hep cross-platform olma konusunda eleştiride bulunmuştum. (Bknz) Silverlight sayfasına giderseniz göreceksiniz ki şu anda sadece Windows ve MacOS platformları için plugin desteği var. Linux kullanıcıları ise Open-Source camiasına emanet edilmiş. Hal böyle olunca ben de BU NASIL CROSS-PLATFORM OLMAKTIR diye eleştiride bulunmuştum.

Yazılım Mühendisliği mail grubundan gelen uyarı ile MONO projesinin ana sayfasına gittim. MONO projesi .NET uygulamalarıNI Linux platformunda çalıştırabilmek için gerekli alt yapının oluşturulmasını hedefleyen bir proje. Ana sayfada yer alan şu haber çok ilginçti açıkcası:


We are on the early stages of planning an implementation of Silverlight 1.1 for Linux.
Our early planning document is here and we are using this group for the discussing the technical implementation challenges.

Yani Silverlight ile hazırlanmış uygulamaların Linux platformlarında da çalıştırılabilmesi için yeni bir proje başlatmışlardı ve adına da MoonLight demişlerdi. Çabaları gerçekten çok hoş. Novell tarafından desteklenen MONO ekibi ile ilgili çok güzel şeyler duydum bu zamana kadar ve Microsoft ‘un yaptığı ayrımcılığa cevap olabilecke nitelikte bir girişim olarak görüyorum MoonLight projesini.İşi bir adım daha öteye götürüp development aşamasında kullanılmak üzere bir de XAML Designer projesi gerçekleştireceklermiş. Malumunuz Microsoft Expression ürünlerini Linux platformlarında kullanma şansınız yok.Yazımı bitirmeden evvel bir de küçük bir itirafta bulunayım. MONO projesini ilk duyduğumda çok saçma bulmuştum. Sonuçta neden platform bağımlılığı yaratmak için piyasaya sürülen bir oyuncağı (.NET) Cross-platform hale getirmek için uğraşıyorlardı? Hele bir de Novell tarafından desteklenmeleri bende Microsoft ‘a karşı açılmış bir cephe izlenimi bırakmıştı. Ama şimdi MONO projesini taban alınarak SilverLight ile yaşanan darboğaz bir çözüm üreteceklerdi. Bu çok güzel bir gelişme açıkcası çünkü web demek yer herde çalışabilirlik demek yada herkesce erişilebilirlik demek. Bu kurala uymayan SilverLight uygulamalarına da MoonLigth umarım çözüm olur.

MoonLight ile ilgili gelişmeleri buradan takip etmenizi ve linkteki sayfayı dikkatlice incelemenizi öneriyorum.
Şimdilik benden bu kadar. Bir sonraki yazıya kadar sağlıcakla kalın…

  1. Mayıs 9, 2007, 7:13 pm

    birde yazılımların cross-platform olması gerek bence yani adam visual studio kullanmak için ms xp ye yada vista’ya para ödemek zorunda bırakılmamalı çok saçma oluyor. Büyük yazılım firmalarının bunu anlaması için zaman var tabi..

    bu arada abi 100. yazı olayı için kusra bakma, görüyorsun kendi blogumada yazıcak birşey bulamıyorum 🙂 bu aralar bir şevk kaçıklığı söz konusu bende sınavların can sıkıntısından olabilir 🙂

  2. Mayıs 9, 2007, 8:15 pm

    Selam Gürkan ;

    Mono Projesi zaten development için visual studio tarzı bir uygulamayı da içeriyor diye biliyorum.

    Aslında development için ödenen ücretlerle geri kazanımlar çok önemli. Yani eğer değecekse gereken lisans parası verilebilir.Sadece iş Visual Studio almakla da bitmiyor. Mesela yaptığın bir web projesini Internet Explorer ile test edeceksin. Mecbur bir Windows ailesi yada MacOS ailesi alıp Internet Explorer kullanacaksın.
    Hepsi kendine bağımlı kılma çabasının sonucu.

    Zaten yazıda da platform bağımlılığı yaratmak için piyasaya sürülen bir oyuncak diyerek bunu kast etmiştim. .NET framwork ile işletim sistemi bağımlılığımız iyice arttı. Yakında Vistaya taşınmamız için baskılar başlayacak.

    Bu arada 100. yazı olayı konusunda da az önce şoke oldum. Daha 98. yazım diye düşünürken 103 ‘ü yazıyı yazmış bile çoktan. Neyse 200. yazıya yaparız artık kutlamayı 🙂

  3. Mayıs 10, 2007, 4:18 pm

    benimde yaklaşık 3-4 hafta blogumun doğum günü 🙂 işte dediğim olay bu bu bağlılıklar bence kullanıcı hakları ile çelişiyor.. adam .net kullanıcak diye illada windows ürünü bir işletim sistemi kullanmaya zorunlu bırakılmalı bence

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

