Başlangıç > .NET, GÜNLÜK, HABERLER, MERCEK ALTI, MESLEKTEN, MICROSOFT, NEDİR? > WPF/E ‘DEN SILVERLIGHT ‘A GEÇİYORUZ

WPF/E ‘DEN SILVERLIGHT ‘A GEÇİYORUZ

silver.gifBir süre önce blogumda hafiften eleştirdiğim WPF /E (WINDOWS PRESENTATION FOUNDATION / EVERYHERE) artık isim değiştirerek Silverlight oldu. Ürüne ait yeni bir sayfa oluşturularak bu teknolojiye verdikleri önemi de ortaya koymuşlar.

Ürün sayfasını ziyaret ederek tanıtım amaçlı bulunan videoyu izleyebilirsiniz. Yine aynı şekilde downloads kategorisinde Silverlight uygulamalarını çalıştırabilmek adına gerekli pluginleri yada uygulama geliştirmek için gerekli sdk ve örnekleri bulabilirsiniz. Ayrıca site 30 Nisan ‘dan itibaren Silverlight ile makyajlanacak yani o tarihte yeniden ziyaret etmekte fayda var diye düşünüyorum.

Silverlight (WPF/E ) nedir diye soranlar için de WPF ‘in light sürümüdür diyebilirim. Microsoft ‘un .NET Framework 3.0 ile yayınladığı bu yeni kütüphane sayesinde görselliği iyice arttırılmış uygulamalar geliştirmek artık mümkün. WPF , .NET Framework 3.0 gerektirirken light versiyonu olan Silverlight (WPF/E)gerektirmiyor bu sayede tüm platformlarda (cross- platform) çalışabildiği iddia ediliyor.

Fakat downloads bölümünü ziyaret edenler göreceklerdir ki Windows ve MacOS için plugin bulunurken Linux ailesi için iş üçüncü parti firmalara bırakılmış. İnternet üzerinde biraz araştırma yapmama rağmen herhangi bir Linux eklentisine de rastlamadım. Yani şu anda Silverlight kullanarak hazırlayacağınız web uygulamaları dünyadaki XX milyon Linux kullanıcısı tarafından erişilemeyecek. Bu durum biraz düşündürücü açıkcası.

Bu arada Microsoft ‘un görsellik konusunda bu kadar ileri gitmesi Macromedia ‘yı da alan Adobe ‘yi iyice kızdırdı. (Bakın kızmış bir arkadaş mesela ) WPF ve Silverlight ile uygulama geliştirme aracı olan Expression ürün ailesine CS3 serisiyle cevap veren Adobe (Mutlaka CS3 ‘lere göz atın) kısa bir süre sonra da WPF ‘e  APOLLO ile cevap vermeye hazırlanıyor.

Artık bekleyip göreceğiz. Bu görsellik savaşı bizleri nerelere götürecek açıkcası ben de merak ediyorum. Tahminimce JAVA dünyası bu gibi işlerden uzak durup işin business kısmına ağırlık verecektir. Şimdilik benden bu kadar. Bir sonraki yazıya kadar sağlıcakla kalın…

  1. Nisan 22, 2007, 9:05 pm

    Selam Ibrahim,

    Konu Microsoft’tan açılmışken Paul Graham’ın geçenlerde yayınladığı Microsoft ile ilgili bir blog’a (Microsoft is DEAD) göz atmakta fayda var:

    http://www.paulgraham.com/microsoft.html

    Yakov Fain de bu blog üzerine bir blog (Microsoft Is Not Dead, It Just Has A Flu) yazmış:

    http://soa.sys-con.com/read/364939.htm

  2. Nisan 22, 2007, 10:05 pm

    Mustafa Abi Merhabalar;

    2 yazıyı da okuyup bitirdim şimdi ve diyebilirimki son zamanlarda en çok keyif alarak okuğum yazılardı.
    (Linkler için çok çok teşekkür ediyorum)

    Yazılarda çok fazla “aa evet benim de dikkatimi çektmişti” dediğim nokta oldu.

    Mesela Microsoft ‘un Web ‘den yeterince gelir elde edememesi büyük bir sorun. Hep masaüstündeki hakimiyetine güvendi ,bunu bir dayatma olarak kullandı ve hatta devam ediyor buna (WPF de buna bir örnek) fakay web alanında da Google kral oldu.

    Kalifiye eleman konusunda da eskisi kadar seçici davranmadığı ortada. İpini koparanın Microsoft ‘ta işe girdiğini biliyorum (o ipini koparanların da ismini verebilirim gerekirse) ama Google ‘ın bu şekilde yapmadığını da dün öğrendim. Sevgili arkadaşım Emrah’a linkli liste sorusu ile ecel terleri döktürmüşler (Kendisi zehir gibi akıllı bir adamdır) düşünün yani ne derece seçici olduklarını 🙂

    Ama bir gerçek de varki iyisiyle kötüsüyle Microsoft piyasada kalmalıdır ki diğerleri de kızıp birşeyler yapsınlar. Yoksa meydanın tek kişiye kalması daima tehlikelidir.

    Microsoft öldü mü yoksa nezle mi diye kendime sorduğumda öldüğünü düşünmüyorum ama nezle olmasına neden olan hatalardan da vazgeçmediğini görüyorum.

    Bizler ise (Türk yazılım geliştiriciler ve yazılım firmaları) Google ve Microsoft ‘u gözümüzün önünden ayırmamalıyız ve ders almalıyız. Hatta bu yazıları çıkartıp her şirket duvarına assa yeridir diye düşünüyorum 🙂

  3. Nisan 22, 2007, 10:16 pm

    Selam İbrahim,

    Eğer Paul Graham’ın Microsoft ile ilgili yazısını beğendiysen, eminim daha evvel yazdığı aşağıdaki iki blogu da beğeneceksin 🙂

    “What Business Can Learn from Open Source”
    http://www.paulgraham.com/opensource.html

    A Student’s Guide to Startups
    http://www.paulgraham.com/mit.html

  4. Nisan 23, 2007, 9:24 am

    m$’in işe alım, mvp seçimi gibi konularda gerçekten ciddi sorunları var.. yani Ms Türkiye sorumlusu bilgeadam eğitim müdürü ve tr’deki 50 mvp’den 37’si bilgeadamdan üstelik sadece 4 tanecik makale yazarak mvp olan bile var.. diğer yandan cs ürünleri gerçekten süper ancak yinede elle yazmak gibisi yok ya 🙂

  5. Nisan 23, 2007, 9:42 am

    Dediğin isimlerin çoğunu tanıyorum. Microsoft ‘un MVP politikasını sanırım fazla blogumda eleştirdim. O nedenle o konuya bulaşmayacağım (Bu arada geçenlerde bir kişinin de MVP sertifikası geri alındı )

    CS3 ürünleri sadece web alanında değil tüm alanlarda çok başarılı. sanırım elle yazmaktan kastın Dreamweaver , yani tasarımı elle yazmak bana pek mantıklı gelmiyor ama işin business kısmını zaten elle yazıyoruz 🙂

  6. Nisan 23, 2007, 10:51 am

    sertifikası alınan şahıs ile birebir muhabbetim var ve gerçektende o sertifikayı hakeden bir abimdi ama çirkeflik.. elle yazmak derken şu şekilde mesela css kodunu dw’ye yazdırmam ben şişiriyor dosyayı ama cs3’te bu biraz daha azalmış gibi. özellikle xhtml’i temiz yazıyor zaten PHP’yi sürekli kendim yazarım 😀

  7. Nisan 23, 2007, 11:02 am

    Elbette kullanlan IDE senin koda olan hakimiyetini öldürmemeli. En optimize hangisile oluyorsa onu tercih etmekte fayda var. Hiçbir zaman bir makina insandan daha akıllı olamaycağına göre en iyi kodu yazma şansı daima sendedir.

  8. Nisan 23, 2007, 11:12 am

    @Mustafa Tan
    Abi 2 yazıyı ancak okuyup bitirebildim. Paul uzun uzun anlatmış olayları ama anlatım stili çok güzel.

    Yazıların ikisi de bana göreydi. Hele de “a Student’s Guide to Startups” yazısını çok beğendim.

    Diğer yazı için de geçen de senin blogunda bahsi geçtiği üzere Open-source bize hala uzak. X,Y,Z şirketlerine ödediğimiz lisans ücretlerini yaptığımız ürünleri yüksek fiyattan satarak çıkarma derdindeyiz.

    Halbuki open source desteğiyle de çok güzel ürünleri ucuza mal edebiliriz.
    İşin kötüsü üniversiteler de OPEN SOURCE kavramına çok uzak. Öğrenciler hiçbir şekilde bilinçlendirilmiyor ki open source kültürü oluşsun.

    Artık ben de fırsat buldukça blogumda kullandığım ve memnun olduğum open-source ürünleri yazarak insanlara yol göstermeye çalışcağım.

  9. Nisan 24, 2007, 11:26 pm

    Flash, Flex, HTML ve Ajax. Bunların cross-platform olduğunu düşünürsek ve web geliştiricilerinin bu dilleri/tenikleri zaten bildiğini göz önüne alırsak APOLLO’nun şansı daha fazla olabilir. Ve özellikle Microsoft’un Linux kullananları adam yerine koymayışına da tepkiliyim. Adobe bu konuda daha iyimser görünüyor.

    Microsoft’un ise her zamanki gibi görselleği ön plana çıkartıp işlevselliği ve kullanılabilirliği geri plana atması da WPF/E’nin geleceği hakkında ufak da olsa bizlere bir fikir verebilir.

    Yine de şu durumda beklemekten başka çaremiz yok 🙂

  10. Nisan 24, 2007, 11:40 pm

    Ek olarak APOLLO 1.0 sürümünde Linux desteği sağlamayacak. Ancak 1.0 sürümünden sonra Linux’a destek verilecek.

  11. Nisan 24, 2007, 11:43 pm

    Microsoft Linuz kullanıcıları için neden böyle bir tavır sergiledi gerçekten ben de merak ediyorum.

    Güya çok değer verirdi, güya open-source önemliydi. Yalan oldu hep bir anda.

    Görsellik konusunda yaptığı yatırımlarla iyici hedef kitlesini belli etmiş oldu Microsoft.

    Aslında sağladığı görsellik de tartışılır. Fotoğrafçılıkla uğraşan bir abimizle görsellik üzerine uzun uzadıya konuşmuştum çok güzel şeyler söylemişti o zaman. Ama onları da yoruma yazmaya kalkarsam sabah olur. En iyisi ayrı bir yazıda da görsellik üzerine yazayım..

  12. Nisan 30, 2007, 11:10 pm

    Merhabalar ,
    Açık kaynak kodun üniversitelerce desteklenmediği doğrudur.Bunu yaşıyoruz.Üni lerin çoğu öğrencileri sadece piyasada para getiren alanlara yönlendirmeye çalışıolar.Fakat açık kaynak kodu destekleyen, öğreten benim bildiğim bir üniversite var : istanbul Bilgi Üniversitesi.Sağolsunlar her sene Özgür Yazılım Günleri’ne ev sahipliği ediyolar.Bildiğim kadarıyla da IBM ile ortak yürüttükleri projeleri var(Bu konuda da bilgilerinizi paylaşınız).Bu konuda kendilerini takdir ediyorum.
    İyi Çalışmalar.

  13. Nisan 30, 2007, 11:18 pm

    Düzeltme: Çoğu üniversite açık kaynak kod gibi “kendin pişir kendin ye” prensibinde çalışılan alanlardan ziyade piyasada çok populer, daha çok aranan alanlara öğrencilerini yönlendiriyolar gibi gördüğüm kadarıyla.Yoksa sizin de bildiğiniz gibi Linux te yada açık kaynak kodda ekmek yok diye bir şey söylenemez,yanlış anlaşılmasın .
    İyi Çalışmalar.

  14. Mayıs 1, 2007, 10:01 am

    IBM ile Bilgi Üniversitesinin ortak projelerinden haberdarım. ben de kısa bir süre içinde IBM ile bu tip çalışmalar yaparak CETURK.COM bünyesi altındaki 13000 üyeyi ve diğer bilişimci kardeşlerimizi bilinçlendirmek adına birşeyler yapacağım.

    Gelişmeleri burada da paylaşırım.

  15. Mayıs 23, 2007, 10:33 am

    Sun’da adobe’ye rakip olarak JavaFX teknolojisini duyurdu.
    aşağıdaki adresten bilgi alabilirsiniz;

    http://www.sun.com/software/javafx/

  16. Mayıs 23, 2007, 10:38 am

    @Timuçin Dursun;
    Bilgilendirmeniz için teşekkür ediyorum ama zaten çoktan bu konu ile ilgili bir yazı yazmıştım.

    Blogu sanırım yeterince incelemediniz.

    Buyurun buraya:

    https://ibrahimdemir.wordpress.com/2007/05/20/javafx-geldi-takim-tamamlandi-import-javafxui/

  1. Mayıs 4, 2007, 10:48 am
  2. Mayıs 9, 2007, 5:57 pm

Bir Cevap Yazın

