Başlangıç > GÜNLÜK, MERCEK ALTI, MESLEKTEN > SERTİFİKASYON HASTALIĞI

SERTİFİKASYON HASTALIĞI

56388.jpgBir kaç forumda sertifikasyonla ilgili sorulara verdiğim cevaplardan sonra arkadaşlar sağ olsunlar beni mail bombardımanına tuttular. Hergün konuyla ilgili pek çok e-posta gelmeye başladı. Nasıl yaparız ,nedir , nerede girilir bu sınavlara , nasıl çalışırız yada sınav soruları nereden bulunur şeklinde sorular geliyor. Ben de üşenmeden hepsini tek tek cevaplıyorum ama blogumda da bu konudan bahsedersem iyi olacak diye düşündüm.

Bu sertifikalanma olayı sadece bize has değil dünyanın her yerinde bu işin HASTALARI var. Takip ettiğim birkaç mail grubu var ve oralarda da durum aynen bu şekilde. İnsanlar sürekli birbirlerinden örnek soruları alıp ezberleyerek sınav geçiyorlar. Durum gerçekten de çok vahim. Alın bir kaç örnek size:

please i’ll take the test of 70-528 next thursday can any one send to me the last update of testking 70-528 or any test material , and many thanks for all ,
yada
can you please send me the test king for 70-539.
And if you have testking for 70-526 also can you send me the same also.
yada
Hi , I have passed the 70-536 with a score of 982/1000. All the questions where from the dumps. Thanks to everyone from this group

Yukarıdaki mesajlar aslında herşeyi anlatıyor. Melasef ki sertifika kavramı bilginin ödülü olmktan çıkıp tamamen ticari bir hal almış durumda. Düşünün ki tüm soruları ezberleyip XXXX CERTIFIED ENTERPRISE DEVELOPER oldunuz. Neye yarar peki ? İşe girdiniz diyelim önünüze yapılmayı bekleyen bir proje geldiğinizde , “aaa ben bunlara çalışmadım” yada “bu projenin TEST-KING ‘i yok mu” mu diyeceksiniz. Zaten insaların bu şekilde olaya yaklaşmaları yüzünden sertifikalar da eski değerlerini kaybetmeye başladılar. Artık eskisi kadar itibar göremedikleri ortada.

Burada hem sınava girenler hem de sınavı düzenleyenler hatalı. Aslında şirket ismi vermeyecektim ama adres belli olsun diye açıkca söylüyorum. Bence Microsoft sertifikasyon programını eline yüzüne bulaştırdı. Yeni ürün ailesinin piyasa sürülmesiyle geçen sene yenilediği sertifikasyon programı da yukarıda görüldüğü gibi işe yaramamış durumda. Diğer firmaların henüz sertifikaları bu kadar ayağa düşmedi. Umarım düzmez de.

Bir diğer hata da Microsoft ‘un MVP programında. Aslında adam akıllı yürütülebilse gerçekten de çok güzel bir program ama bu kadar fazla kişinin MVP olarak ödüllendirilmesi eminimki bu ödülü hak ederek alan insaların da tepkisine neden oluyordur. Artık görüyüorum ki birileri ; bir sonraki yıl tekrardan MVP olup piyasadaki fiyatlarını katlamak adına saçma sapan organizasyonlar düzenleyerek Microsoft tarafından fark edilmeye çalışılıyorlar. Hatta bu iş için başkalarının sırtına basarak reklam yapanlar bile çıkabiliyor. Nedendir bu MVP olmak konusundaki hırs? Bir türlü anlam veremiyorum.

Kafamı kurcalayan diğer mevzu da pratik alana yönelik işlerin bile sınavının olması konusunda. Development konusundaki sınavlara sesimi çıkarmamakla birlikte Administration konusundaki sınavların iyi bir yönetici olmak için asla yetmeyeceği kanısındayım. “Admin” dediğin adam serinkanlılıkla sistemde karşılaştığı sorunları çözen ve operasyonel işleri yapan kişidir. Elbetteki teknik bilgi bakımından donanımlı olmalıdır ama bu işin sadece %50 ‘sidir bence. Asıl olan bu gibi konularda deneyim ve pratiktir diye düşünüyorum.

İşin en üzücü yanı ise ; yıllarca hazırlandıkları ÖSS sınavı sonucunda istedikleri bölümleree giren Bilgisayar Mühendisi yada Yazılım Mühendisi arkadaşların da 4 yıllık üniversite hayatları sonunda bu HASTALIĞA yakalanmaları. Bunun en büyük nedeni ARAÇ olması gerek bazı şeylerin (Verilerinizi tuttuğunuz DB server, kullandığınız platform, uygulama geliştirdiğiniz IDE vb.) zamanla AMAÇ olmasıdır diye düşünüyorum. 

Özetleyecek olursak ; hiçbir şekilde sertifikasyona karşı değilim. Benim karşı olduğum sertifikasyon konusundaki kandırmacadır. Tanıdığım ve bu sertifikalara sahip çok değerli insalar var ama değerli olan o adlarının altında yazan sertifikalar değil ürettikleri ve paylaştıkları bilgilerdir . Arkadaşlarıma tavsiyem : bilginize olan güveninizi öncelikle bir sertifikadan ziyade adam akıllı bir proje veya iş ortaya koyarak sağlamlaştırın. Bakarsınız iyi işler yaptıkça bu sertifaka hastalığından da kurtulursunuz. Sertifika almak hiçbir şekilde amacınız olmasın. Birşeyler öğrenmek için çalışın , bilginize bilgi katın ve sonunda da kendinize küçük bir ödül olarak bu sınavlara girin. Unutmayın ki çalışırken işi ; o elinize verdikleri kağıt parçasıyla değil , bilgilerinizle yapacaksınız.
Bir an evvel bu sertifikasyon hastalığından kurtulmanız dileklerimle…

  1. Nisan 7, 2007, 7:46 pm

    tam da kafamdaki bu konuda bulunan soru işaretlerine cvp niteliğinde bir yazı olmuş ibrahim abi.. yani bir insanın 3-4 aylık bir kurs sonrasında bilgileri henüz tazeyken aldığı bir sertifika ile sektöre senelerini harcamış engin tecrübeleri olan ancak sertifikası olmayan insanda öne geçmesi çok ama çok saçma… tekrar teşekkürler..

  2. Nisan 7, 2007, 7:57 pm

    Selam Grkn;

    Yok öyle bir kağıt parçası alıp da sektördeki deneyimli kişinin önüne geçmek. bilmek ve deneyimli olmak apayrı şeyler ve en çok para eden şey deneyim.

    En son olarak şahit olduğum bir olaydan örnek vereyim: Olayın kahramanı abimiz piyasada JAVA konusunda aranan bir isim ve yılalrdır bu işin içinde. Sırf bu yüzden insanlar en basit projelerini bile bu abimize yaptırmak istiyorlar ve bunun için de projenin ederinden kat kat fazla para veriyorlar.

    Sertifika konusunda dönecek olursak da eskisi kadar bir değeri olmadığı artık kesin. İş verenler de uyandı duruma. Burada yazdıklarımı çoğu kişi biliyor. Hele söktörü yakından takip edenler “TEKİLİ SINAV MERKEZİ ” denen yerlerde neler döndüğünü duymuşlardır.

    Umarım sertifika sınavları bir gün gerçekten doğru şeyleri ölçebilir ve gerçekten de ölçücü olurlar.

    Kolay gelsin

  3. Nisan 7, 2007, 9:16 pm

    Selamlar,

    Aslında bizim televole kültürü ile yetişen yeni nesli kolay yoldan para kazanma düşencesiyle bu yollara iten, sertifikalarına bakıp işe eleman alan şirketler. Her şirket kendine layık çalışanını işe alacağından, tencere yuvarlanıp kapağını bulacaktır.

    Peki gerçek yazılım firmaları eleman alırken nelere dikkat ediyor dersiniz:

    Quickie Bonus Tip: No Keyword Hiring

    This mostly applies to developers. Don’t hire based on keywords in a resume. Some of the best people we’ve hired wouldn’t pass a keyword test. Too many companies look for “JMS”, “EJB 3” and “J2EE” and assume someone is a good developer. We don’t look for people who know technologies, we try to look for people who are good at learning new technologies.

    5 Tips For Startup Hiring

  4. Nisan 7, 2007, 9:50 pm

    Atlassian firmasının vidolarını Mustafa Bey sayesinde izlemiştim. Gördüğüm en düzenli ve aynı zamanda en rahat firmaydı desem yeridir.

    Demişsiniz ya çıktısını alıp masama koyacağım diye ben de aynısından yapacağım. Vallahi orada geçen Think Like An Engineer sözcükleri nasıl hoşuma gitti.

    Ben olaya hep adaletsizlik diye bakıyordum ama dediğiniz gibi TENCERE YUVARLANIP KAĞINI BULUYOR. Hak edene hakkını vermeyen adam da hayattan istediğini alamıyor.

    Ayrıca Mustafa Bey bloguma bu güzel linklerle zenginlik kattığınız için çok teşekkür ediyorum.

  5. Silvermage
    Nisan 16, 2007, 1:22 am

    160 saat eğitim sonrasında 2003 yılında Cisco Certified oldum, geçen yıl sektörden bir arkadaşım, XXX bir eğitim kurumunda (çok tanınmıştır ama isim yok) 10 saat eğitim aldığını ve sınavı braindump ile geçtiğini söylediğinde adama acımıştım.

    Hep şunu söylemişimdir… Sertifika sizin birşey olduğunuzu göstermez, ayaküstü birşeyler biliyor olabileceğinizi düşündürür.. Uzmanı ile yapacağınız iş görüşmesinde ise sorular karşısında Pompeii’ye dönebilirsiniz.

  6. Nisan 16, 2007, 5:49 am

    Malesefki braindump ile geçilen sınavdan kimseye hayır gelmiyor. Belki konuyu bilmeyen patronlar vay be adamın şu bu sertifikası var diyorlar ama bilenler hiç de almıyorlar artık bu sertifikalara

  7. can
    Nisan 18, 2007, 4:05 pm

    Merhabalar arkadaşalr,
    1 ay önce BilgeAdam dan mezun oldum İş arıyorum, şua ana kadar 2 sertifikima var vede hakkımla aldım.70-270 70-350 dump yapmadan yani.Fakat iş bulmada zorlanıyorum biraz.Belkide işe girişte bu MCSE+S sertifikasının büyük bir rolu vardır sizce ? Ama orda yeterli başarı sağlayamazsın o başka…

  8. Nisan 18, 2007, 4:42 pm

    @can İş bulamama durumunuzla sertifiakasyon olayının bağını kurmak pek de doğru değil. İş bulma olaı biraz şans ama dediğim gibi sınavı geçip MCSE+S olsanız bile bence çok da bir anlamı yok eğer bir şirkette gidip adam akılllı admin olarak çalışmadıysanız.

    Bu iş deneyim işi bu iş görüp geçirmek meselesi.
    Kendimden biliyorum bazen stajlar sırasında sürekli çözdüğüm sorunları çözmüyordum. İnsan iş ortamında evde kendi bilgisayarında olduğu gibi olmuyor.

    O nedenle size bu konuda birinin yanında çıraklık yaparken bir yandan da sınavlara hazırlanmanızı öneririm. Bilge Adam ‘ın kariyer noktasına bu konuda baskı uygulamak sonuç verebilir. Kolay gelsin

  9. can
    Nisan 18, 2007, 8:24 pm

    teşekkürler ibrahim abi.Keşke alsalarda az maaşla staj yapsak. Türkiye de mallesef tanıdık ön planda, her işe girişte, görmüyormusunuz nereye el atsanı AKP nin adamı var .biraz araya siyaset girdi ama 🙂

  10. Nisan 18, 2007, 8:56 pm

    Evet araya siyaset girmiş ama bence iyi aramak lazım. Sen her türlü yere girşimde bulun. Hatta eğitim aldığın hocaların git yanına deki bana yer ayarlayın.

    Biraz ısrarcı ve girişimci olmak lazım. Ucuza adam çalıştırmak isteyen pek çok yer var. O medemle ilk başta biraz az paraya iş öğrenip tanınmaya bak derim.

    Arada tanıdık olması daima bir avantajdır.

  11. nilgün
    Temmuz 8, 2007, 4:22 pm

    merhaba ben de mcse kursunu bitirdim.bayan olarak bu camiada yer almak istiyorum hırslıyım ve azimliyimbana yardım olabilecek birileri varmı.ben kendimi geliştirmek istiyorum pek bayanları bu sektörde ciddiye alan yok özellikle sistem uzmanlığı konusunda ama ben iddalıyım ve bana şans verebilecek birilerini arıyorum az para karşılığı ben bu işin içinde olamk istiyorum.LÜTFEN BANADA BİR ŞANS VEREBİLİRMİSİNİZ?

  12. Eylül 15, 2007, 3:06 pm

    Forum ve bloglarınızdan siz gibi değerli arkadaşların bu konudaki görüşlerini takip ediyorum. Sınav geçmek için denenen türlü metotlar hakkında yorum yapmayacağım. Ancak Microsoftun kendi sınavları için olan bazı hazırlık setlerini inceledim ve içeriklerin gerçekten de dolu olduğunu gözlemledim. Sınava geçmiş olmak için değil de hakkıyla hazırlananların hakikatten çok şeyler öğreneceğini ve bilgilerindeki boşlukları dolduracaklarını düşünüyorum. İnternetteki sorulara gene bakın ama sınav konuları üzerinden muhakkak bir kez geçip, önerilen uygulamaları da yapın..

  1. Mayıs 27, 2007, 1:06 pm

Bir Cevap Yazın

