Başlangıç > .NET, GÜNLÜK, MERCEK ALTI, MICROSOFT > GÖRSELLİK HERŞEY DE PERFORMANS HİÇBİRŞEY Mİ?

GÖRSELLİK HERŞEY DE PERFORMANS HİÇBİRŞEY Mİ?

wpf.jpgBir önceki yazımda Pazartesi günü katıldığım seminerler sırasında .NET FRAMEWORK 3.0 , WPF ,WPF/E gibi güncel Microsoft teknolojileri hakkında bilgi aldığımdan bahsetmiştim. Aslında bu teknolojilerle çok daha önce tanışmıştım ama o zamanlar bu kadar çok örnek görme şansım olmadı. Ayrıca sizlere bu konular hakkında bir kaç satır birşeyler yazabilmek adına fırsat buldukça farklı kaynakları incelemeye çalışıyorum.

Seminer sırasında da cevaplanamayan bir sorudan yola çıkarak bu yazıyı yazma kararı verdim. Cevaplanamayan soru ise bu teknolojiler kullanılarak hazırlanan uygulamaların neden bu kadar çok sistem kaynağı tükettiği konusundaydı. Sunum sırasında kullanılan 2GB belleğe sahip HP dizüstü bilgisayar da bile yüklenmesi ve çalışması zaman aldı.  Java uygulamaları yüklenirken o tahammül sınırlarınızı zorlayan zamanlar bu uygulamalar için de fazlasıyla gerekiyor.

Özelikle WPF (Windows Presenstation Foundation) kütüphanelerini kullanan ve görsellik konusunda cidden gözünüze bayram ettiren uygulamalar ciddi miktarda bellek gerektiriyor.

Java platformu kullanılarak geliştirilmiş uygulamalarda eğer arayüz tasarımı için SWING kullanmışsanız , bu kütüphane herşeyi baştan çizer yani işletim sisteminden hiçbir şekilde faydalanmaz. Bu da , bu yöntemle hazırlanmış uygulamalarda ciddi sıkıntılara neden olur. En son olarak;  kullandığım ADS (Aqua Data Studio) aracıyla SQL Server 2005 ‘teki AdvantureWorks veritabanıma bir sorgu yolladığımda sistemimin donduğunu hatırlıyorum. Aracın geliştiricilerinden John ile bu konuda uzun tartışmalar yaşamıştım. Bir şekilde bu sorunun üstesinden gelinmeliydi ama platform bağımsız bir araç için bu hiç de kolay çözülebilir bir sorun değil.

Hatta bu sıkıntılardn sonra hayatımıza IBM desteği ile SWT  (Standard Widget Toolkit) girdi. Ciddi olarak hız artışı sağladığını söyleyebilirim SWT ‘nin fakat örnek ve kaynak bulmak biraz sorun olabiliyor. Zamanla güçlenmesini beklediğim bir arayüz teknolojisi olan SWT pek çok Java kullanıcısının da yüzünü güldürmüştür diye düşünüyorum.

Bu noktadan tekrar Microsoft ‘a geri dönecek olursak acaba hangi cesaretle bu kadar fazla kaynak kullanan uygulamaları ve teknolojileri hayatımıza sokuyor diye merak ediyorum. Bir yandan Java dünyası nasıl daha performanslı arayüz uygulamalarına kavuşuruz diye çırpınırken , Microsoft da nasılsa işletim sistemi bağımlıyım ve native olan ne varsa kullanıyorum diyerek görselliği iyice hayatımıza sokuyor.

WPF ve WPF/E uygulamalarının görselliği gerçekten de apayrı kullanıcı deneyimleri getiriyor (Bir süre sonra çok güzel örnekler paylaşacağım blogumda). O noktada Microsoft ‘u kutlamak gerekli. Çok şık ve çok cezbedici fakat kurumsal mana da ne kadar tercih edilecektir merak ediyorum. Son kullanıcıların büyük bir bölümü elbette görsellikten yana tercihlerini kullanacaklardır fakat kurumların saniyeler ile mücadele ettiklerini düşünürsek pek de bir anlamalı gelmiyor bu tip yönelimler.

Öte yandan WPF uygulamaları ile zaten bağımlı olduğumuz platformların da çemberi iyice daralacak. Belki de Windows XP SP2 ve  Vista geçişlerini hızlandırmak adına izlenen bir yol olarak da düşünüyorum.

Öte yandan Microsoft ‘un donanım üreticileriyle olan sıkı ilişkilerini de çoğunuz biliyorsunuzdur. Vista kullanabilmek adına bilgisayarını güncelleyen ciddi sayıda tanıdığım var. Bu noktada görsellik ile artan sistem kaynağı ihtiyacı donanım üreticilerini memnun edecektir.

Sonuç olarak Microsoft bizlere yepyeni bir kullanıcı deneyimi yaşatmak konusunda kararlı görünüyor ve görselliği iyice ön plana çıkarıyor (Adobe ‘yi kızdıracak kadar) Performans ve sistem kaynağı tüketimi konusunda sorunlar olsa da bunları pek dert ettiğini söylemek mümkün değil. Fakat bu kadar şenlikli görselliğe sahip uygulamalar bir süre sonra sıkıntı vermeye başlayacak ve insanlar sadeleği (Google gibi) tercih edeceklerdir diye düşünüyorum. (Bknz: GUI (GRAPHICAL USER INTERFACE) vs COMMAND-LINE)

Şimdilik benden bu kadar. Kısa bir süre sonra WPF ve WPF/E örnekleri ile WPF /E ‘nin gerçekten Everywhere olup olmadığı üzerine yazılarımla tekrar blogumda olacağım. Beni okumaya devam edin… 

  1. Nisan 5, 2007, 7:02 pm

    son paragraftaki görüşüne katılıyorum 🙂 zaten bu daha öncede oldu google ilk çıktığında msn dolu dolu bir portal sayfasıydı ama insanlar sade olan google’ı daha çok sevdi 🙂 sanırım kendi aralarındaki çeşitli anlaşmalara dayanarak bu kadar sistem gereksinimi isteyen frameorkler yapıyorlar.. sonuç olarak biliyorlar ki çoğu son kullanıcı için 2-3 sn’den çok gördükleri şey önemli..

  2. Nisan 5, 2007, 8:38 pm

    Selamlar,

    JDK 1.6’ya kadar maalesef SUN Java’nın GUI tarafını ihmal etti. Şu meşhur gri donmuş ekran muhabbeti bile ancak JDK 1.6 ile birlikte düzeldi. JDK 1.6 ile birlikte gelen en önemli özelliklerden biri de Windows ile entegrasyon:

    Java SE 6 (Java Platform Standard Edition 6) Features and Enhancements

    # New java.awt.Desktop API package that offers the ability to easily integrate an application with other applications.
    # Java 2D integration with desktop such as using desktop anti-aliasing font settings.
    # Splash screen direct support and can be shown before JVM started.
    # System tray support with ability to add icons, tool tips, and pop-up menus to the Windows or any other system tray (such as Gnome).

  3. Nisan 5, 2007, 11:01 pm

    System tray desteği ve ve anti-aliasing gibi özelliklerden faydalanması çok önemli diye düşünüyorum. Ama yine de görsellik olarak Mcirosoft ‘un geldiği noktaya çok uzak Java dünyası.

    Zaten kulvarlar da farklı. Microsoft end-user ‘lar üzerine yatırım yapıyor Java ise kurumlara yönelik çalışıyor diye düşünüyorum. Ki kurumsal bazda dünya çapında Java nın hakimiyeti tartışılmaz.

    Microsoft ‘un en önemli silahi elindeki işletim sistemi. Çıkardığı herhangi bir XX teknolojisi eğer günlük hayatımıza bu kadar çabuk girebiliyorsa bu masaüstümüze yerleşen işletim sistemi sayesinde oluyor diye düşünüyorum.

  4. Nisan 12, 2007, 9:42 pm

    Merhaba, güzel bir konuya değinmişsin.Benzer vakalara tanıklık etmiş bir yazılımcı olarak fazla şaşırmadım doğrusu. Acaba donanım üreticileri ile Microsoft arasında bir antlaşma olabilir mi ? 🙂

    Selamlar.

  5. Nisan 12, 2007, 9:52 pm

    Zaten yazıda
    Öte yandan Microsoft ‘un donanım üreticileriyle olan sıkı ilişkilerini de çoğunuz biliyorsunuzdur. Vista kullanabilmek adına bilgisayarını güncelleyen ciddi sayıda tanıdığım var. Bu noktada görsellik ile artan sistem kaynağı ihtiyacı donanım üreticilerini memnun edecektir.
    ile belirtmiştim bu konuda.

    Microsoft ‘un aleni olarak Intel ile ilişkileri var ama diğerleriyle de dolaylı olarak ilişki içinde. Adamlar yılda bir linux sürücüsü çıkarırken windows sürücülerini haftda bir güncelliyorlar en basitinden. Sizce bu neden ??

  1. Mayıs 20, 2007, 10:25 pm

Bir Cevap Yazın

