Başlangıç > MESLEKTEN, NEDİR? > RSS NEDİR ? (HER ZAMAN İYİ MİDİR?)

RSS NEDİR ? (HER ZAMAN İYİ MİDİR?)

feed.jpgArtık RSS kavramıyla herkesin tanıştığını düşünürken , hala tanışmayanların olduğunu görünce kısaca bahsetmek istedim. Aslında bu yazı RSS’i tanıyıp da sitesinde kullanmak isteyenlere de hitap edecek çünkü ben RSS’in her zaman iyi sonuçlar doğurduğunu düşünmüyorum.

Öncelikle RSS nedir diye kısaca başlayalım. RSS sizleri , beğendiğiniz siteleri tek tek adres yazarak ziyaret etmekten kurtaran XML tabanlı bir teknolojidir. Site yöneticisi içeriği RSS okuyucular tarafından çözümlenebilir yapıda bir XML belgesine yerleştirir ve sizler de RSS okuyucunuza bu adresi kaydedersiniz. Bundan sonra sitedeki değişiklikler XML belgesine yansıtılır ve siz de RSS okuyucunuzla bu XML’e eriştiğinizde yeni içeriği görürsünüz. Bu sayede sevdiğiniz siteleri adres yazarak değil de RSS okuyucunuzun arayıcılığıyla gezmiş olursunuz. Bu ziyaretçiler için çok önemli bir getiri. Düşünün ki siz adını zar zor aklınızda tuttuğunuz bir sitenin adresini yazıp , siteyi ziyaret ettiniz. Fakat gördünüz ki sitede herhangi bir güncelleme yok. Değerli vaktinizi boşu boşuna bu siteyi ziyaret etmek için harcadınız. İşte RSS’i bu kadar önemli kılan şey bu senayo. RSS hakkında daha detaylı bilgiyi http://tr.wikipedia.org/wiki/RSS adresinden alabilirsiniz.

Yukarıda hep RSS okuyucu dedim durdum. O konuya da bir açıklık getireyim. RSS okuyucular bahsettiğim XML formatından gerekli bilgileri çekip alabilen ve size içeriği güzenli bir şekilde sunan araçlar. Bunların hem web tabanlı olanları var hem de masaüstü uygulaması olanları var. Sol tarafta yer alan  simgesine tıklarsanız çoğu RSS Feed okuycu ile tanışabilirsiniz. Ben masaüstünde FeedDeamon aracını , web tabanli olarak da Google Reader aracını kullanıyorum. Aslında en mantıklısı web tabanlı olanları kullanmak çünkü heryerden erişebiliyorsunuz. Ama ben bir türlü FeedDeamon aracından vazgeçedim.Tek açıklamam ALIŞKANLIK.rssbest.jpg

RSS Feed kavramını kabaca açıkladıktan sonra asıl konuya geliyorum. Olayın diğer tarafındaki kişiler için yani site sahipleri için acaba siteye RSS desteği koymak ne derece gerekli? Öcelikli olarak bilinçli web kullanıcısı beğendiği sitede mutlak suretle bir RSS simgesi görmek istiyor. Gözler çoğu zaman o turuncu simgeleri arıyor. O nedenle genelde bir RSS desteği sağlamak prestij açısından iyidir diye düşünüyorum.

Fakat sitenizde bir forum varsa iş değişir çünkü RSS kullanmak forumlardaki katılımı bence düşürüyor. İnsanlar RSS ile pasif konuma geçiyor ve içeriğe katkıda bulunmuyor. WEB 2.0 ile daha da değerli hale gelen RSS kavramı aslında Web 2.0 prensplerinden biri olan “İÇERİĞİN KULLANICI TARAFINDAN OLUŞTURULMASI” maddesiyle ters düşüyor diye düşünüyorum. RSS ile etkileşimimiz bitiyor ve sadece izleyici konumunda oluyoruz.

Diğer bir durum ise sitemizin hit sayısıyla alakalı. Öncelikle hit miktarımız düşecektir RSS ile. Ziyaretçi sayımızın azalması bizlere reklam veren firmaları tekrardan düşünmeye itecektir. Bir de sitenize Google AdSense gibi reklamlar aldıysanız yani tıklama başına para kazanıyorsanız bu durumda da yine zor duruma düşebilirsiniz. Gerçi RSS içine reklam entegre etmek için AdFeeds gibi kavramlar ortaya atıldı ama bu saygınlığı bence çok düşüren bir yapı.

Benim tavsiyem ise sadece kullanıcı etkileşimi gerektirmeyen, haber mahiyetindeki verileri RSS ile kullanıcıya bildirin. Yazı, tartışma vs gibi şeyleri ise sadece çok küçük bir kısmını yada başlığını RSS beslemenize dahil ederek sunun. Burada en önemli nokta komple bütün içeriği RSS Feed ile sağlamaktan kaçınmak.

Bu arada RSS demişken eklemek istediğim bir şey daha var. O da RSS ile blog veya sitenizi yedekleyebilirsiniz. Özellikle blog sahipleri için blog yedeklemek çok önemli bence ve bunu RSS üzerinden yapan araçlar var. Hatta indirdikleri yazıları .doc ,.pdf gibi uzantılarla kaydedenler bile var. Örnek olarak Blog Collector aracını deneyebilirsiniz.

RSS üzerine söyleyeceklerim bu kadar. Umarım ki bundan sonra RSS kullanmayanlar da kullanmaya başlar ve site sahipleri de daha dikkatli bir şekilde bu teknolojiyi sitelerine yerleştirirler. Şimdilik benden bu kadar. Beni okumaya devam edin.

Kategoriler:MESLEKTEN, NEDİR?
  1. Şubat 10, 2007, 12:29 pm

    AdFeeds kelimesini google amcada arattım. İngilizce olarak bir çok içerik çıktı. Bir de Türkçe’de aratayım dedim. Bakın kim çıkıyor.

    Türkçe sayfalarda sadece burada geçmesi dikkatimi çekti ve paylaşayım dedim. 🙂

  2. Şubat 10, 2007, 12:53 pm

    Teşekkürler Fatih Bey

    Ben de bu kavramlar bloguma nasıl reklam eklerim diye araştırma yaparken tanışmıştım. Güzel bir fikir aslında ama bana büyük bir prestij kaybı olur gibi geldi.

    Umuyorum wordpress’e yaptığım baskılar sonucu verir ve bizler de blogger kullanıcıları gibi bloglarımıza AdSense reklamlarını ekleyebiliriz.

  3. Şubat 13, 2007, 1:23 pm

    Çok güzel noktalara temas etmişsin ibrahim. Forumlarda RSS kullanmaya ben de karşıyım. Katılımı düşürdüğü bir gerçek.

    Ayrıca yapılacak en akıllıca iş, RSS ile yazının tamamını yayınlatmak. Böyle olunca kullanıcı rss istemcisinden yazının tamamını okuyabiliyor ve siteye girmesi için bir nedeni olmuyor.

    RSS ile yayın yaparken en fazla yazının giriş kısmını göndermek lâzım. Daha fazlasını merak eden zaten siteye girecektir 🙂

  4. Şubat 13, 2007, 1:24 pm

    Ayrıca yapılacak en akıllıca iş, RSS ile yazının tamamını yayınlatmak.
    Burası yanlış olmuş 🙂 yayınlatMAmak olacaktı 😉

  5. Şubat 13, 2007, 7:49 pm

    RSS sadece özet bilgi sunmalaı ve güncelleme var mı onu bildirmeli detaylar için mutlaka siteye gelmeli kullanıcı.

    Tüm teknolojilerde olduğu gibi RSS’i yanlış kullanmak can sıkıcı sonuçlar doğrabilir.

  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

